onsdag 2 juli 2014

Här och nu


Jag har läst Här och nu av Eva Ludvigsen.

Boken beskrivs så här:
"Här och nu är en tänkvärd kärleksroman om att våga utmana det förflutna för att få en framtid. Om att aldrig ge upp, att lita blint på kärleken och att alltid välja livet. I alla lägen - även mot alla odds.

"Var det här du var hela tiden?" Som tur var uttalade Ingrid inte orden högt när hon krockade med cowboyen Nate på en hästgård i Montana så att vedträn ven genom luften. Som svar fick hon: "Vad tar du dig till, människa?"

På granngården bor Nate vars inre frusit till is sedan hans ungdomskärlek tackat nej till hans frieri. Även om den karga ytan ryter vid närkontakt är han attraherad av den sprudlande svenskan med det porlande skrattet. Han har bara glömt hur man söker kontakt.
Det gemensamma intresset för fotboll för ut paret i gnistrande närkamper men det är först när ett bar anländer till världen som deras vänskap förvandlas till en virvlande kärlekssaga. Tills det förflutna kommer ifatt, missförstånden läggs på hög och planet till Sverige lyfter och tystnade lägger sig.

Först när livet ställs på sin spets strider de för sin kärlek - mot alla odds."

Här och nu är en härlig feelgoodberättelse med en tvist. En kärlekshistoria med förhinder. Jag måste erkänna att jag trots att jag inte ofta blir överraskad när jag läser så blev jag det i den här berättelsen. Jag såg inte alls tvisten komma. Det tycker jag är mycket bra gjort. Här och nu är en bok som utspelar sig i en värld jag själv inte alls känner till vilket alltid är trevligt. Jag gläds med huvudkaraktärerna och irriterar mig på dem minst lika mycket när de inte tycks veta sitt eget bästa. Här finns det mesta av de ingredienser en bok gärna får innehålla, kärlek, lögner, sorg, svek och längtan. Ibland krävs det oändligt mycket mod för att våga följa sina känslor och ibland krävs det något alldeles extra för att få det modet.

Boken börjar så här:
""Hörde jag rätt? Vill du åka ut i världen och leta efter din blivande man?" Vinglaset hade fastnat halvvägs till munnen under tiden Ingrid berättade om sin plan."

4 kommentarer:

  1. Alla dessa fina böcker. Man vill läsa dem alla.

    SvaraRadera
  2. Det låter härligt. Måste läsa framöver! :)

    SvaraRadera
  3. Tack snälla för att du skrev om min Här och nu. Det betyder mycket att min ”twist” inte var helt uppenbar och att det inte uppfattas som en klassiska kärleksromanen. Kram

    SvaraRadera